Emisferele cerebrale

21 05 2011

Am citit diverse articole despre emisferele creierului.

Avertizare.

Tot ce am citit este neverificat stiințific sunt doar relatări despre studii.Aș recomanda tuturor să privească cu circumspecție orice astfel de relatări. Mai ales când e vorba de o revistă sau televizor, canale de informare ce se bazeză pe bani pentru a exista. Acestea pot avea diverse interese să publice informații denaturate sau false. Unul din domeniile în care cred că circulă cea mai mare cantitate de informații intenționat denaturate este nutriția. Voi relua acest subiect într-un post viitor.

Acum să vorbim despre emisferele cerebrale. Voi lăsa paranoia deoparte pentru moment și voi considera ceea ce am citit ca fiind adevărat. Apoi voi încerca să testez pe propria piele aceste teori să văd dacă funcționează, întrucât gradul de risc e minim.

În primul rând emisfera dreaptă este considerată responsabilă cu partea creativă a gândirii iar emisfera stângă cu partea analitică. Mai simplu spus partea stânga se ocupă cu gândirea secvențială (dacă urc treptele ajung mai sus, de acolo văd mai departe și pot alege drumul mai scurt)iar cea dreaptă cu cea creativă cum ar fi atunci când desenezi.

Stânga: Logică, matematică, detalii,fapte, paterne, organizare, precizie

Dreapta:Sentimente,intuiție,imagini,creativitate,imaginație, imagine de ansamblu

Acum o chestie interesantă este ca nu le folosim chiar în același timp dar putem să schimbăm rapid între ele. Atunci când asculți pe cineva folosești emisfera dreaptă iar când notezi pe cea stângă. Deci atunci când notezi nu poți să fi foarte atent la ceea ce ți se spune. Asta spune multe despre sistemul românesc de învățământ și idiotul obicei ce încă se mai folosește de a nota după dictare.

Este evident că ambele emisfere sunt foarte importante. A neglija una din ele în favoarea alteia este după părerea mea echivalent cu a alege să ai picioarele paralizate pentru a avea mâinile mai puternice. Mare majoritate a timpului ne antrenăm emisfera stângă. La școală, la muncă, de cele mai multe ori dacă nu suntem artiști facem sarcini ce țin cel mai mult de logică și stiință.

Fiecare dacă stă să își analizeze ziua va putea să găsească cam cât timp folosește emisfera dreaptă și cât timp pe cea stângă. Un test cică ar fi acesta.

Dacă vezi dansatoarea rotindu-se în sensul acelor de ceas atunci ești dominat de emisfera dreapta dacă se învârte invers atunci este cea stangă. Si mai era o aberație cu IQ-ul dacă poți să o vezi rotindu-se în ambele sensuri. Eu o văd ușor rotindu-se în sensul acelor de ceas. Dar pot sa o văd și invers (cred că am IQ peste 160 =)) ).

Ce trebuie să fac este să mă uit pentru mai mult timp la ea gen 1 minut și să încep să mă gândesc la ceva analitic, să fac înmulțiri în cap să îmi pun o problemă. Îmi e mai greu dar iese, apoi se rotește constant în sens invers acelor de ceas. Pentru a o suci iar îmi pun muzica sinfomica și îmi e foarte ușor o văd. De aici deduc că acum sunt într-o faza preponderent creativă. Poate că așa am fost mereu.

Există exerciții pentru a stimula emisfera dreaptă și exerciții pentru cea stângă. Pentru cea stângă e vorba de tot felul de cuvinte încrucișate și probabil că sudoku e foarte bun pentru așa ceva probleme la matematica cred că sunt foarte bune. Pentru cea dreaptă am găsit următoarele exerciții.

Să desenezi, să schițezi ceva, indiferent dacă îți iese sau nu.

Să scrii cu mâna stângă (nu știu ce efect are pentru stangaci daca scriu cu drepta).

Să îți pui întrebări scriind cu dreapta și să raspunzi scriind cu stanga. Nu te preocupa de lizibilitate.

Să te semnezi normal, apoi invers, apoi cu susul în jos, apoi invers și cu susul în jos.

Exista pe net multe exemple, o să mai caut să le găsesc pe cele care așputea să le fac cel mai ușor și în diferite situații.

O chestie în schimb foarte interesantă este că muzica sinfonică baroca ajuta la echilibrarea ambelor emisfere. În timp ce muzica rock genereaza o stare de agitație mentală și ne dezechilibrează. Eu folosesc de mult muzica de pian de exemplu pentru a mă calma și muzica hip hop când mă băteam pentru a scoate și ultimul strop de agresivitate din mine.În schimb am găsit este că așa numitul „anapestic beat” (care din ce am înțeles este în aceste tipuri de muzică modernă rock, hip-hop) generează și slăbiciune musculară.

Asta urmează să o studiez încercând să repet antrenamente similare cu diferite feluri de muzică și să îmi urmăresc performanțele.

Acum să nu alerg după prea mulți iepuri. Revenim la chestii practice. Eu sunt programator așa că atunci când sunt la muncă probabil că cel mai eficient ar fi să îmi activez partea stângă. În același timp înainte să mă apuc să desenez ar trebui să îmi fac încălzirea pentru partea dreaptă.

O altă parte importantă este să folosesc muzica atunci când am nevoie de randament. Sau chiar liniștea atunci când o supra stimulare a unei emisfere ar putea să mă dezavantajeze.

Voi încerca să folosesc imaginea dansatoarei pentru a identifica ce emisfera este în control și sper să pot să ajung astfel să dețin un control mai bun al activări lor.

Dacă cineva știe tehnici și experiențe proprii de controla mai bine modul cum lucrează creierul vă rog să le împărtășiți. Prin comentarii sau prin linkuri către articole de pe blogul vostru.

În copilărie îmi amintesc că aveam momente când pur și simplu simțeam nevoia să desenez ceva. Luăm un creion și începeam să trag liniiși apoi începeam să continui de la ce a ieșit. Cred că era pur și simplu un mod al organismului de a echilibra utilizarea celor două emisfere. În ultima vreme am observat o înclinație tot mai pronunțată spre a folosi emisfera dreaptă. Trebuie să studiez aceste aspecte pentru că este posibil ca de aici să pot extrage randament sau sănătate îmbunătățită.

Jucați-vă și voi cu asta și dacă observați ceva interesant să studiem mai amănunțit.


Acțiuni

Information

14 responses

23 05 2011
lollitta

faina dansatoarea. ai incercat sa inchizi ochii pur si simplu si sa ti-o imaginezi ca se roteste in sensul opus? mie imi iese si asa.

23 05 2011
vreauultimulloc

uneori mi-a iesit, uneori nu😀.

23 05 2011
ceacarete

eu vad dansatoarea rotindu-se numai in directia acelor de ceas. hmmm… am incercat orice tip de metoda mentionata in articol, dar tot nu mi-a iesit. prin urmare am renuntat sa caut alte modalitati… pare-se ca esti mai echilibrat🙂

23 05 2011
vreauultimulloc

asta te va ajuta😉.

27 04 2013
bogdan

Eu o vad rotindu-se in sensul acelor de ceas. Pentru a o vedea rotindu-se invers am acoperit cu mana jumătatea drepta a ecranului si m-am uitat la picior, am asteptat apoi sa vad piciorul trecad prin fata si in felul acesta a inceput sa se invarta in sens invers.

23 05 2011
ceacarete

waw… mi-a trebuit ceva concentrare ca sa vad danzatoarea miscandu-se in sensul acelor de ceas, dupa ce am vizionat videoclipul asta…

26 05 2011
Mihneea

Am citit si eu despre emisfere. Si mai mult decat atat – am experimentat ceva anume, care mi-a dat o imagine mai buna despre functionarea lor si importanta echilibrului lor. Experienta se numeste hipnoza. La sedinta de hipnoza, mi s-a dezactivat partial emisfera stanga, ramanand cu cea dreapta activa. Astfel am putut sa vad tot felul de lucruri interesante, la care nu avusesem acces altfel. Cand „m-am trezit” insa, nu mai puteam sa calculez nici 2 ori 2, era o comanda pe care n-o mai intelegeam! M-am intors la munca si eram varza, nu ma recunosteam, eram plutitoare si fericita, dar „proasta”, nu mai stiam ce rost au cifrele, tehnica, click-urile etc, ma interesau doar oamenii si emotiile. Mi-am revenit abia dupa 5 zile. Consumul a fost imens… Atunci am inceput si eu sa caut ce inseamna emisferele cerebrale si am aflat cateva lucruri – cam ce ai scris tu aici in articol – si le-am inteles prin prisma experientei.

27 05 2011
VreauUltimulLoc

Interesant cu hipnoza, tare as fi curios sa vad ce simti cand esti hipnotizat🙂.

12 06 2011
alin

Imaginea se schimba pur si simplu…cateva secunde e femeia care sta in piciorul stang, rotindu-se spre dreapta, apoi se schimba in alt desen in care femeia sta in piciorul drept, rotindu-se spre stanga

13 06 2011
paispe

Daca nu ma gandesc la nimic anume, se invarte in sensul acelor de ceasornic. Daca stau la ea si ma gandesc la diverse lucruri, se ivarte cand intr-un sens, cand intr-un altul. Daca ma gandesc la mami se muta imediat in sensul acelor de ceasornic. Daca fac calcule mentale cu 4 cifre, trece in sens trigonometric, iar cand e calculul aproape de final, trece iar in sensul acelor de ceasornic, inainte sa fie calculul terminat.

De ex: 2468 + 2468. Fac adunarea de la dreapta spre stanga, se invarte in sens trigonometric. Cand ajung la 2+2 deja trece in sensul acelor de ceasornic.

Ce sa inteleg?🙂

3 04 2012
Nascut din soare

salut ! (cautand ceva de spre emisfrele cerebrale si functionalitatea lor , sistem nervos perceptie etc) am dat de blogul tau de trei zile studiez „balerina” :))) am incercat treaba cu calculele iar apoi ganmdindu-ma la desene si cum sa le fac (pt ca imi place tot ce e arta , iar totul il poti transforma in arta inclusiv dialogul ) a mers cam tot , dar pe urma am incercat ce scria lolita sa iti imaginezi , fara sa imi dau seama ca si ea a scris …sa iti imaginezi ca se invarte intr-o directie si …da se intampla , iar apoi invers si merge .

totusi e ciudat poti cauta si „schimba ” sensul de rotatie

am descarcat-o in pc si se invarte mai usor decat pe orice pagine de net (am mai gasit-o pe ” http://www.maniacworld.com/Spinning-Silhouette-Optical-Illusion.html ” intrand defapt pe http://www.ted.com site super pt oamenii deschisi la minte si uitandu-ma la un doc cu o femeie ce a avut un atac cerebral pe partea stanga si tot ce a simtit si facut (femeia e cercetatoare in domeniul neuro si se considera norocoasa pt acest atac cerebral si a impartasit tot cu lumea …http://www.ted.com/talks/jill_bolte_taylor_s_powerful_stroke_of_insight.html

tu ai zis ca esti programator din ce am citit in alt post …si acum intrebarea …nu poti deschide poza asta cu vreun program sa vezi ce miscare i s-a imprimat programului respectiv adica poza ?(intrebarea mea nu vine din partea unui om care are cunostinte deloc despre programare ci doar curiozitatea obsedanta despre orice , mersi si bafta :)))

13 04 2012
VreauUltimulLoc

imaginea ca orice gif e formata dintr-o succesiune de imagini. Nu i se imprima nici un sens. Sensul de rotatie il imprima creierul nostru dupa modul in care recunoste un patern. Eu am gasit undeva imaginea desfacuta nu mai stiu unde si erau trasate pe aceeasi imagine cu o culoare diferita dungile pe care le imagineaza creierul nostru pentru a o vedea cu fata sau cu spatele. Deci aceiasi imagine poate fi interpretata diferit si atunci cant este statica.

ps: scuze ca nu am raspuns mai devreme dar a ajuns in spam comentariul si nu am mai verificat.

13 04 2012
Nascut din soare

multumesc de raspuns tot daca a venit nu imediat :))

eu pe urma am vazut desenele tale , imi plac , aceeasi pasiune cu desenatul o aveam si eu de cand ma stiu incepand de la caricaturi frunze de copaci peisaje toate caietele erau „desenate la sfarsit absolut cel putin 5-6 pagini… iar chipurile oamenilor nu mi-au reusit niciodata decat cele care iti transmit batranete si oboseala tristete maxima , de aceea le-am aruncat ( era depresia mea transpusa🙂 in desene si acum mai mult de 10 ani

…ceva nou de anu asta mi s-a deschis cheful la desenat ma simt prea bine cand o fac si de aceea o sa-mi desenez peretii🙂 mai ales ca am 4 verzi si unul galben :)))) (folosesc dermatograful creionul de ochi negru cel cu lemn ca altceva nu stiu si se vede contrastul super ) bafta la desenat si DA niciodata nu-i prea tarziu pentru nimic🙂

28 10 2013
Laura

o vad rotindu-se in ambele sensuri, de la inceput in sensul acelor si pe urma invers…

Lasă un răspuns

