Matematica si nutritia

17 02 2011

Cu toții am trecut măcar o dată prin procesul de a calcula calorii, măcar orientativ.

Eu nu cred în precizia prea ridicată a acestor calcule, motiv pentru care nu le-am acordat niciodată atenție. În schimb ca în orice lucru în viața a ignora cu desăvârșire un aspect nu duce niciodată la nimic bun.

Atunci când începi să mănânci sănătos, rețineți sănătos deci nu pentru vreo dietă minue, ajungi cu mare ușurință să scazi cifra calorică (în general bombele calorice sunt furaje toxice).

Poate că acesta este un țel urmărit de multă lume astăzi dar nu și de mine. Pentru că am fost toată viața mai mult slab, pentru că practic mai mereu un fel de sport, pentru că sunt înalt și am un metabolism rapid. Mă rog asta cu metabolismul rămâne de demonstrat în continuare.

Cert e că nedumerit de anumite pofte și scăpări necontrolate la cutia cu dulciuri plus de stări de oboseala periodice și citind pe la alții mai informați ca mine am ajuns și la aceste calcule.

Primul lucru calculat a fost BMR-ul  chestie care poate fi calculata cu 1000 de calculatoare pe net ce vor da bineînțeles cifre diferite. Nu ne pierdem speranța, dacă observăm aceste cifre ele deși sunt diferite sunt destul de apropiate deci scopul și-l atinge.

După o privire superficială se pare că aș avea nevoie de undeva în jur de 2000 kcal doar ca să trăiesc. Dacă mai adaug la această stare vegetativă și eforturile fizice practicate între 3 și 5 zile pe săptămână deja aproximările se duc liniștite spre 3000 kcal. Oricum e mult peste ce credeam eu (fără să fac vreun calcul !?)  că am nevoie.

Următoarea etapă a fost calcularea unei medi de cal pe care o mănânc pe zi. Aici a venit a doua surpriză Se pare că de multe ori nu mă apropiam măcar de 2000. Nu mai discut de cât din ea se asimilează și cât nu.

Deci concluzia este că sunt subnutrit. Privind istoric în urmă sunt subnutrit de o viață.

Să nu ne îngrijorăm, că dacă am funcționat pănă acum înseamnă că așa de grav nu e. Practic ce se întâmplă este că o dată la câteva zile sau uneori zilnic se produce un reglaj. Mai precis rup în două glicemia cu ce îmi pică în cale. Ciocolată, înghețată, fainoase ce-o fi. Nu sunt pretențios și nu mă opresc până nu sar de câteva zeci de DRZ-uri d-alea.

Rezultatul este că nu slabesc sau un sub un anume prag, în același timp după cât sport am făcut la viața mea, nu m-am dezvoltat muscular cred că nici la jumătate din potențialul meu real. Asta poate fi deranjate pentru mulți oameni.

Așa că acum îmi dau sema că am făcut o prostie ignorând atâta timp cu desăvârșire calculele matematice din dietă. Asta nu înseamnă că acum o să îmi calculez fiecar mizerie îngurgitată să văd câte calori are și câte mai am de băgat pe zi.

Dar fiind câteva zile atent la consum o să pot să mă stabilizez la o valoare mai aproape de necesar doar urmărind senzațiile transmise de organism foame, oboseală, energie debordantă etc.

Oricum după părerea mea de om sănătos cred că prioritatea trebuie acordată sănătății și apoi esteticii. Așa că primul obiectiv va fi să ating necesarul caloric folosind hrană sănătoasă și nu furaje.

Provocarea principală de care mă lovesc este să ating o cifră calorică mare ținând cont de combinații interzise, de raport proteine, lipide, carbohidrați, nu ăn ultimul rând de gustul mâncării, de necesarul de fibre si alimente neprelucrate, de timpii de digestie pentru fiecare tip de aliment în parte și de cantitatea maximă pe care o poți consuma la o masă.

Problema nu e simplă dar abordarea ei graduală nu e grea. Iar după ce analizezi o vreme fiecare aspect începi și îl simți intuitiv. Până la urmă e vorba de alimentarea organismului nu e chiar o știință exactă. Ai un numar mare de încercări posibile(3 mese pe zi min, mii de mese pe an) și greșelile nu se platesc chiar în prima zi . Așa că e ceva unde fiecare pas înainte e un caștig.

Calculele matematice pot să îți tragă un semnal de alarma când vine vorba de nutriție dar nu trebuie luate ca absolutizări și niciodată ca unic ghidaj.

Acțiuni

Information

3 responses

18 02 2011
lollitta

tu esti cazul fericit si faci parte din exceptii, cu subnutritia. dar marea majoritate cu un pic de calcul ar putea sa inteleaga de unde vin „colaceii de grasime” care se depun constant desi „nu mananca mai nimic”.

18 02 2011
VreauUltimulLoc

Am subliniat, dc manca sanatos devine greu sa ating 3000 de kcal, ca nu imi e greu sa fac asta cu junk food

24 02 2011
candyyshop

Bah…io nu numar calorii, pentru simplul motiv ca, desi stiu ca asa ar trebui, mi-e foarte, foarte lene. Singurele mele cunoastinte despre nutritie se rezuma la faptul ca nu trebuie sa mananci fructe seara sau in exces pentru ca au zahar masiv in ele si ca painea+maioneza+cartofi prajiti+ceafa de proc= moartea.

Lasă un răspuns

