Durerea fizică

15 11 2010

A studiat cineva durerea?

Eu mă uit adesea la modul cum mă afectează psihic și fizic. În durere găsesc dovezi alea amestecului de chimie și emoții din care suntem formați. Sau mai corect spus influența părții electrico-chimice asupra stării sufletești. Cred că din studiul durerii putem confimra sau infirma anumite teori despre natura umană.

În primul rând, durerea este un semnal electric care spune creierului nostru că undeva la nivel fizic este o problemă. Ne îndeamnă să acționăm spre a elimina cauza distructivă pentru învelișul nostru biologic.

De aici deduc eu ca nu corpul ne doare ci creierul. Diferitele forme de durere sunt doar culori în care creierul își descrie zona dureroasă. Deci dacă ai avea un control puternic asupra minții înseamnă că ai putea controla efectele durerii asupra ta.

Din observații proprii am remarcat mai multe feluri de durere.

1.Există durerea bruscă intesă și scurtă.

Reacțiile față de această durere sunt foarte greu de controlat. Ca atunci când pui mâna pe fierul de călcat fără să vrei. Genul ăla de durere intră în zona refelex de apărare a organismului. Corpul reacționează până să apuci să gândești. Nu ne prea interesează tipul acesta de durere decât prin prisma faptului că generează frică.După ce te-ai “fript” o dată simți o stare de agitație interioară dacă trebuie să treci iar prin experineța respectivă. Copii învață cel mai repede prin acest procedeu ce e și ce nu e periculos. Dar e un nivel de durere ce poate fi ușor controlat mental, astfel că pentru marea majoritate nu mai e o problemă să facă o injecție, să se tatueze, să își stoarcă un coș etc.

2.Durerea surdă

În general durere provocată de boli, durere de lungă durată și intensă. Această durere are potențial să fie controlată cel mai bine dar paradoxal are cele mai puternice efecte asupra psihicului. Creierul filtrează destul de repede stimulii repetitivi. Ai zice că după câteva ore de durere de același fel ar trebui să te obișnuiască cu ea și să o ignore. Dar probabil că în evoluție s-a stabilit că supraviețuiesc exemplarele care nu ating genul ăsta de rezistență. Astfel durerea de aceast fel ne face irascibili și agresivi. Pentru a o controla e nevoie de o conștientizare permanentă a faptului că durerea nu există, ai nevoie de o putere mentală foarte mare, și de o concentrare la a te relaxa.

Nu știu eu cum să mă exprim dar practic durerea te face să te încordezi. Iar încordarea dacă nu face să treacă durerea cum e cazul durerii provocată din lovire atunci are darul să crească stresul psihic. Iar acel stres psihic crește și nivelul de durere. E un cerc vicios care te duce până la pragul nebuniei cum sunt migrenele sau durerile de dinți. E nevoie de o relaxare conștientă a musculaturii și de a opri mental semnalul de alarmă pornit. În funcție de capacitățiile fiecaruia cred că se poat obține rezultate destul de bune.

3. Durerea de la traume.

Asta e provocată de loviri, simți că trebuie să te ții de locul dureros. Cred că are legătură cu oprirea hemoragiei acest reflex. Are o intensitate de la ușoară la foarte dură și o durată mediocră cu specificul că atinge un apogeu și apoi scade treptat până dispare sau devine ușor ignorabilă. Acea pantă a scăderii durerii este chiar o sursă de plăcere. Pentru a realiza o scădere mai rapidă a durerii e nevoie să nu ne mai concentrăm asupra ei. Să o ignorăm deliberat ca să zic așa. Cel mai ușor poți face asta dând drumul locului dureros de care instinctiv te-ai apucat și executând câteva mișcări. Respirația ritmată și profundă ajută la disiparea durerii.

Ultimul tip de durere ajunge să te influențeze cel mai puțin dacă practici un sport de contact. Creierul se obișnuiește să rabde durerea și ajunge să nu te mai deranjeze decât cu durerile de la traumatisme periculoase, gen fracturi.

Oricum înțelegerea că durerea este ceva bun e un pas necesar în gestionarea ei. Apoi trebuie să înțelegem că durerea nu există, așa că poate fi scăzută dacă nu chiar oprită de tot. Pentru asta e nevoie de exercițiu mental. Eu nu am ajuns la un control uimitor al durerii dar dureri fizice de tipul 3 nu mai sunt probleme reale.

Cel mai important lucru în controlul durerii este să ne eliberăm de influența psihică pe care o generează. Totuși ceea ce mă intrigă încă este de ce nu există încă o metodă (cel puțin eu nu știu de ea) foarte răspândită de a controla total durerea. Un antrenament pe care să îl faci și să poți decide ce te doare sau nu. Sunt oameni care trăiesc permanent sub blestemul durerii și ale căror vieți sunt pur și simplu mutilate de durere. Își îndepărtează până și membrii familiei din jur din cauza durerii.

Următorul post va fi doar o descriere a unui variante de astfel de antrenamant fizico-mental la care m-am gândit eu. O succesiune de pași practici care mă ajută pe mine în controlul durerii.

Vă invit să îmi dați idei și metode despre cum faceți voi să stăpâniți durerea.

Anunțuri

Acțiuni

Information

27 responses

15 11 2010
Durerea fizică - Ziarul toateBlogurile.ro

[…] Durerea fizică Mon Nov 15, 2010 9:37 am A studiat cineva durerea? Eu mă uit adesea la modul cum mă afectează psihic și fizic. În durere găsesc dovezi alea amestecului de chimie și emoții din care suntem formați. Sau mai corect spus influența părții electrico-chimice asupra stării sufletești. Cred că din studiul durerii putem confimra sau infirma anumite teori despre natura umană. În […] […]

15 11 2010
icecream

au studiat multi durerea. am citit o carte buna pe tema asta, http://www.amazon.com/Pain-Nobody-Wants-Philip-Yancey/dp/0788163728
si mai e http://www.amazon.com/Gift-Pain-Paul-Brand/dp/0310221447 daca nu ma insel, una din ele a fost tradusa si la noi. autorul este medic.

pentru stapanirea durerii, cand e cazul, incerc sa stimulez eliberarea de endorfine, ceva in domeniul sexual poate avea un efect destul de bun si concentrarea intensa pe orice altceva decat a sta si-a suferi.

15 11 2010
VreauUltimulLoc

Eu ma gandesc o abordare ceva mai aproape de aia cu concentratul pe altceva. Ca metodele chimice de suprimare au in general tot felul de efecte adverse. Dar ma gandesc ca atata timp cat e o reactie la nivelul creierului poate ca exista un potential antrenament care sa te invete cum sa o suprimi la acelasi nivel.

15 11 2010
icecream

pana imi va fi validat comentariul anterior, mai spun ca e foarte interesanta ideea transferarii durerii la o alta persoana, desi eu teoretic nu cred in asta, se pare ca exista astfel de cazuri reale, functionale de generatii in cadrul anumitor triburi

15 11 2010
VreauUltimulLoc

E si asta o posibilitatea dar pana la urma cel care preia cum se descurca cu ea? Desi pare dificil sa gasesti pe cineva care sa absoarba durerea ta fara sa aiba o metoda de a o „elimina”. O sa caut chestii legate de subiect.

15 11 2010
icecream

treaba lui 😀
se presupune ca o face voluntar. daca nu, ii multumesti si gata 😀

15 11 2010
VreauUltimulLoc

Cautam unu sa ne preia creditele :)) ca si alea tot un fel de durere sunt.

15 11 2010
Anna

simplu…stii ca trece…toate trec…se uita.

15 11 2010
VreauUltimulLoc

Asta e solutia spartana si nu functioneaza la cele de tipul 2.

15 11 2010
Cristescu Bogdan

Mi-a rămas gândul la ideea din primul comentariu cu producerea de endorfine … sună totuşi cam aiurea să te masturbezi dacă te doare ficatul … bine, să o faci ca să-ţi treacă…

Am remarcat referitor la durere, un comportament pe care şi unii oameni de ştiinţă îl studiază. Creierul gestionează aiurea corpul fizic, dacă este supus la durere, ba chiar greşeşte în chestii de genul, să vrei să duci la cap mâna dreaptă şi practic o duci pe cea stânga da poate chiar nici la cap nu o duci.

Apropo de durerea mâinilor, am scris un fel de test, de făcut acasă fără grijă. E mai mult o prosteală pentru creier în prisma interpretării durerii.

http://jorjette.co.cc/explicatii/de-ce-ne-apropiem-mainile-atunci-cand-ne-ranim-la-una-dintre-ele/

15 11 2010
VreauUltimulLoc

da ala e un efect al modului cum sunt nervii insirati in corp si cum intepreteaza creierul, e un fel de bug :)).

16 11 2010
icecream

acum daca tu prin ceva sexual te gandesti la masturbare ca fiind cea mai apropiata forma de stimulare a endorfinelor, trebuie sa marturisesc ca eu ma gandeam la altceva, ca „ceva sexual” poate sa insemne multe altele… si nimic nu e ciudat atat timp cat merge si e verificat 🙂

15 11 2010
Anna

asa ca idee endorfinele se produc in conditii mult mai variate decat „accesibilul” orgasm…unul dintre ele fiind tocmai durerea…[…]during exercise,[2] excitement, pain, consumption of spicy food, love and orgasm[…] cmf wiki

cat despre type 2…I have no clue…tine si placebo o perioada

16 11 2010
VreauUltimulLoc

Nici eu nu prea am avut unde sa studiez acest tip, dar astept pareri de la persoane care au migrene, de exemplu.

16 11 2010
cinevorbeste?

Cine studiaza durerea si emite pretentii, fara sa fi trecut prin ea e ca cel care ar vorbi despre dragoste fara sa o fi simtit niciodata.

E stiut deja ca e receptata durerea cea mai puternica la un moment dat. Productia de endorfine ajuta, dar doar daca e asociata cu durerea respectiva. Pe de alta parte, corpul nu produce endorfine non stop, deci nu e valabila decat pentru un anumit tip de durere descris de VUL la punctul unu. In general, creierul o traduce ca pe o placere. In rest, bazati-va pe medicamentele pe care vi le da medicul. Sau daca aveti cum, pe meditatie si tehnici avansate de control mental.

VUL, intreaba-ma in privat daca te intereseaza mai multe. – Sami

16 11 2010
iulia popescu

1. sunt de acord cu asta, ca durerea e ceva bun… in sensul ca indica in mod cert „o hiba”, de care trebuie sa te ocupi… extinzand asta, e un model repetitiv, un pattern la orice nivel vrei tu, chiar axiologic.
2. mi-a spus odata cineva ca reflexul dea duce mina la locul lovit se explica prin realizarea unui arc voltaic…

3. am adesea migrene, durei de cap aproape din copilarie. am observat ca atunci cand urc pe scena si joc bine (observa ca nu spun „cand ma concentrez”, pentru ca, dupa mine a juca bine nu e o stare a mintii. Arta asta se traieste, deci, mai intai se simte, ca sa fie facuta bine… obisnuiesc sa spun ca e ca o rugaciune, o rugaciune nu se face niciodata cu mintea ca ea sa poata sa ajute), ei dupa ce termin, nu ma mai doare capul. La fel si in dragoste…

deci, practic, eu exist atunci in alta parte, nu mai sunt in minte…
Deci, cred ca un tratament trebuie plasat cumva, undeva, la nivel senzorial. Creierul e cred, pentru a filtra doar asa ceva: stimuli si directia: stinga-dreapta

16 11 2010
VreauUltimulLoc

1.de acord, dar uneori durerea devine problema mai mare decat cauza. Atunci trebuie sa ne ocupam de durere efectiv. Caut o modalitate de a face asta.
2.arc voltaic = descărcare electrică între doi electrozi prin care circulă un curent de mare intensitate. Nu imi dau seama care e legatura intre durere si arc voltaic dar probabil ca nu se exprima bine.
3.Nu e foarte concludent ce spui, pentru ca tu nu controlezi durerea, tu pur si simplu scapi de ea. Nu stiu care e efectul artei asupra durerii tale puctuale dar probabil ca durerea ta de cap are un factor psihologic care se echilibreaza cu satisfcatia de a juca ;).
Problema e, cum facem sa controlam constient reflezele construite in mii de ani pentru supravietuire. Sa le facem sa nu ne mai chinuie in situatii in care nu ne ajuta efectiv.

17 11 2010
iulia popescu

Ma, nu cred ca exista satisfactia de a juca, asta e doar un cuvint, e bucuria de a face ce-ti place cu credinta ca faci un bine, un bine permis, curat si la locul lui.
Permis in sensul in care simti ca e protejat si menajat de o forta mai puternica decat tine insuti, e credinta in masura. Uite, am folosit mult cuvantul asta credinta. Pina la urma e credinta ca-ti face bine tie, care practici asta…

Si, de fapt, interesul nu era sa scapi de durere? Dupa, la ce-ti mai trebuie controlul ei. Am mereu senzatia ca lumea se complica… (si senzatia ca detaliile trebuie sa fie doar picante si nu fondul problemei…)

17 11 2010
VreauUltimulLoc

Iulia este minunat sa poti sa scapi de ea, dar a scapa de durere e ceva foarte personalizat, ca si cum ai spune sa te faci sanatos.
Sunt milioane si milioane de motive. In schimb durerea este la un anumit nivel destul de comuna. Eu de fapt incerc o abordare mai simplista. Stiu ca nu poti scapa de ea atunci cand ai nevoie dar sper ca o poti face sa nu iti strice viata.
Eu personal am avut ani de zile cand 90% din timp ma durea ceva. Nu puteam sa opresc durerea fara ca asta sa insemne sa nu mai fac ce imi placea. A trebuia sa ma descurc asa, intrebarea este cum faci asta sa o poata face oricine si sa o poata face si cand ea depaseste disconfortul unor simple contuzii sau dureri de febra musculara.

17 11 2010
iulia popescu

durerea se manifesta la nivel senzorial, n-are nimic de-a face cu constientul… e cel mai primitiv lucru cu putinta, sa nu amestecam oalele

17 11 2010
VreauUltimulLoc

Eu cred ca daca exersezi poti sa controlezi pana si acest nivel senzorial. Nu sa il opresti dar sa nu te afecteze. Daca iti aprind lumina in camera pana la urma ajungi sa dormi cu lumina aprinsa. Daca iti pun un sunet continuu ajungi sa nu il mai auzi. Sau inebunesti… e si asta o varianta

17 11 2010
iulia popescu

… asa ca ar trebui studiat inainte de toate, de ce prima reactie, atunci cand te lovesti in cot de clanta usii nu e de fapt, a-ti duce mina la cot, nu… inainte de asta, e de a trage un bocanc usii sa cada toata, tandari, pe loc…

Cred ca reactia asta e foarte importanta, e simpla, sincera, genuina… cred ca spune multe pe linie de energie

17 11 2010
VreauUltimulLoc

Nu toti reactioneaza asa, dar explicatia este simpla. Ai fost agresat, raspunzi agresiunii cu agresiune. Inainte de a gandi ca usa e un obiect actionezi reflex. Eu vreau sa invat sa nu mai reactionez, sa nu mai fiu un mecanism caruia ii apasa lumea exterioara butoate si el executa comenzi preprogramate. Dar asta e alta discutie.

17 11 2010
iulia popescu

Tocmai, V.U.L., m-am gandit putin, nu e un reflex (reflex e asta, cand duci mina la locul lovit), asta cu agresiunea la agresiune e reactie… am gresit, ea vine dupa reflexul acela…

… ar trebui sa adaug si „cealalta” reactie: atunci cand sare mama repede (se intimpla in copilarie) sa te frece cu sare… trecea intotdeauna. Asta, impreuna cu jocul pe scena m-au ajutat sa descriu destul de bine fazele dezinteresului, pt ca, ai dreptate, doar o actiune dezinteresata mi se pare ca ajuta ca sa nu mai executam comenzi preprogramate. si nu, nu e alta discutie…

Cand o sa ne obisnuim sa vedem durerea strict ca pe un efect, iar un anumit tip de energie drept cauza a durerii, deci fundamentul acestui efect, poate ca…
… pina si noi ca fiinte suntem efectele unui anumit tip de energie…

Nu-s nebuna, dar daca mai multi oameni s-ar angaja benevol sa cante „What a Wonderful World”, gratuitatea asta simpla ar schimba ceva… Si asta ar fi dor o mica parte…
Pt. ca dezinteresul in demararea unei actiuni simple, „curatenia” unui lucru, cum ar veni, ca si compasiunea schimba „ca prin farmec” nivelul de vibratie al corpului nostru… Acest nivel suind, boala, durerea, care-s de frecventa joasa, ramin undeva sub… Ei si atunci, astea, „negativele” nu-si mai gasesc realitatea, si-o pierd.

Lucrurile sunt mult mai simple cand le privestide de la nivel primar. Doar ca noi ne complicam inutil

17 11 2010
candyyshop

Fiind nebuna si oarecum dezaxata imi place durerea in feluri pe care n-as sti sa le explic. Poate si pentru ca asa pot sa iau justificat pastile pe care altfel le iau doar asa, pentru confortul meu psihic. Imi testez limitele. Singura durere pe care n-am invatat sa o ignor sau sa o controlez e aia fara o cauza concreta. Pentru aia nu s-au inventat pastile.

20 11 2010
kaos

@candyyshop : fiind nebuna si oarecum dezaxata, problema la tine nu e durerea ci nesimtirea… stai ca vine vul cu trei post-uri si ne explica…

21 11 2010
candyyshop

@kaos: nu esti tu putin deraiat cumva?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: