Uneori ne luăm prea mult în serios

26 05 2010

Se întâmplă uneori să devenim agresivi și neînțelegători. Uităm că cei de lângă noi nu ne sunt dușmani și reacțiile de protejare a “spațiului vital” se produc cu puterea reflexelor de supraviețuire. Avem atitudini dezechilibrat de viguroase la stimuli mai degrabă anemici.

Atunci singura pavăză ce ne protejează să nu facem ceva regretabil este  o privire obiectivă, de sus, a întregii scene. Dar cine mai are capacitatea și tăria de caracter ca atunci când se simte nedreptățit și egoul strigă asurzindu-l să se dedubleze și să privească obiectiv.

Nimeni nu ne pregătește pentru astfel de momente, nu se fac cursuri la școală în care să fim învățați cum să acționăm în astfel de situații. Situații când pentru minute sau mai mult chiar nu putem apela la rațiune. Rațiunea e plecată cu caprele și noi suntem în volbura simțirilor și a fricilor.

Nimeni nu se preocupă să ne învețe cum să ne descurcăm în aceste momente și ajungem să deprindem fel de fel de metode proprii. Inevitabil de multe ori aceste metode nu sunt optime. Nu fiecare poate atinge perfecțiunea în fiecare domeniu iar la autoînțelegere și introspecție suntem mulți repetenți.

Cel mai mare pericol pe care îl văd eu într-un astfel de moment este să te iei prea mult în serios. Să te crezi că ești motivat să reacționezi fără minte, să te crezi că ești motivat să contracarezi un atac care de multe ori nu există.

Cum să fac ca atunci când derapez să îmi recâștig echilibrul. Cum pot să fac din asta o situație în care să mă perfecționez și să nu mai fiu prins pe nepregătite? Cum pot să o fac metodic și nu empiric?

Este cineva care a dobândit această înțelepciune? Trebuie să acționezi preventiv sau se poate dezvolta și un mod de a gestiona aceste situații critice pentru a nu face lucruri regretabile?

Eu singurul mod de a mă calma este să mă privesc ca și cum nu ar fi vorba de mine ca și cum aș privi pe altcineva cum s-a enervat. Dar, ca să zic așa, nu îmi aduc aminte mereu la timp să fac asta. Uneori sunt prea preocupat să reacționez și să atac. Uneori sunt prea mic pentru a acționa cu măreție și pentru a mă respecta în primul rând pe mine.

Voi cum faceți când nu mai știți ce faceți?

Acțiuni

Information

30 responses

26 05 2010
vanat0ru

o fi ca in matrix. unele erori sunt necesare pentru a mentine aspectul uman al intregii probleme. perfectiune nu exista. si chiar daca ar exista nu cred ca ii facem fata. eu unul, cand ma lovesc de chestiile de care ai amintit tu, imi spun o vorba celebra ” shit happens, get use to it „.

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Cu unele cacaturi nu e bine sa te obisnuiesti ;).

26 05 2010
volent

oh..ai atins un punct f sensibil..inca nu s-a vindecat rana din suflet, produsa de un dobitoc azi dimineata…treaba la mine e ca reactionez cu intarziere. pe moment nu ma enervez..ci abia dupa un timp, si atunci nu mai am cum sa ripostez. si asa ajung la balamuc..ca daca ma manifestam la momentul portivit…poate acum eram racorita.
da’ tu ce patizshi?

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Nu am patit nimic dar am fost la un pas sa fac neshte chestii regretabile, oricum am mers prea departe si nu ma caracterizeaza respectivul comportament.

26 05 2010
anaid

daca nu noi ,atunci cine?

26 05 2010
Crash

Da’ ai invatat ceva din asta pentru data viitoare, nu?

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Am invatat ca nu pot sa pun mare baza pe mine :)).

26 05 2010
Alexa

In primul rand trebuie sa incerci sa nu ajungi pana acolo incat sa devii agresiv; trebuie sa accepti faptul ca oamenii fac greseli… unele mai mari, altele mai mici si asta din cauza ca nu sunt constienti. Daca le permiti celorlalti sa greseasca atunci nu te vor afecta asa tare greselile lor si vei incerca sa vezi si punctul lor de vedere inainte de a reactiona intr-un mod care mai tarziu te va pune pe ganduri.

26 05 2010
VreauUltimulLoc

In primul rand stiu si eu spune-mi de al doilea rand. Ce fac cand sunt acolo.

26 05 2010
Alexa

🙂 Pai cand deja te-ai enervat, ai facut cateva acuzatii, ai zguduit niste lumi, nu prea mai ai ce sa faci decat sa spui stop joc si sa exersezi „privirea obiectiva, de sus”. Inainte sa constientizezi ce se intampla nu ai cum sa te controlezi… zic eu.

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Concret cum sa spun stop cand nu mai gandesc rational :-s?

26 05 2010
Crash

pai poti sa zici: iarta-ma, am gresit, sunt bou, dar ma tratez 🙂

26 05 2010
VreauUltimulLoc

crash tu iei lucrurile simplist :).
Cand singurul lucru care te opreste sa dai o palma cuiva este ca ii spargi capul de portiera inseamna ca ai cam trecut de sunt bou imi pare rau.

26 05 2010
Corneliu

Foarte bun articolul, te-as recomanda ca model pentru multi din jurnalistii care ne invata metodele hotilor, mincinosilor, curvarilor etc. in loc sa fie doritori sa ne mai invete si ceva bun. Ce faci cand vine momentul limita?… Pff, greu de spus. Ce pot spune cu satisfactie e ca am facut niste pasi mici in directia asta. Deja incep sa imi prevad reactiile cu cateva milisecunde inainte de a trece la actiune. Nu ma pot lauda cu progrese foarte mari, dar vreau sa cimentez orice dezvoltare a unor reflexe bune prin a ma bucura foarte mult de fiecare progres. Deja am invatat sa nu mai raspund imediat atunci cand imi vine sa-mi dau drumul la gura. In familie se formeaza caracterul cel mai bine, cel putin asta e experienta mea. Am invatat sa tac si sa deschid gura dupa ce s-au dus norii 😀

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Un sfat bun.
Am observat si eu ca daca amani cu cateva secunde ceea ce vroiai sa spui de multe ori realizezi ca nu mai e cazul sa spui sau o spui in alta forma mult mai bine primita.
Reversul e ca daca aman ce vreau sa spun uneori elimin o supapa de presiune si se mai intampla sa amana de 3, 5, 7 ori si daca sunt asaltat in continuare sa rabufnesc ca un vulcan.

26 05 2010
Alexa

@VreauUltimulLoc Asta ziceam si eu. Pana nu constientizezi ce se intampla nu ai cum sa reactionezi controlat. Asa ca trebuie exersata prima varianta ca sa nu ajungi in situatia de a-ti parea rau ca ai reactionat intr-un anumit fel. :-S

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Preventiv credeam ca sunt pregatit pentru orice dar cu toate acestea tot aluneci uneori.

26 05 2010
Alexa

Da, asa e… insa poate cu timpul si trecand prin mai multe experiente va fi mai usor. Eu nu reactionez violent si reusesc sa ma abtin de la acuzatii, insa in interior ma las dezamagita si doar dupa acea discutie obiectiva cu mine insami reusesc sa trec cu adevarat peste dezamagiri.

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Cate experiente de genul asta crezi ca iti poti permite ca sa inveti?
Eu nu cred ca prea multe…
Vreau o metoda mai lipsita de riscuri.

26 05 2010
Crash

Intr-o zi, in intersectie la unirii, un politist se incapatana sa tina piept soferilor nervosi dimineata. defapt mereu se intampla asta. si unul, mai recalcitrant se da jos din masina si striga printre claxoanele generale: „%&**(^)_#!^& #*!&^%@# ^&!%, baaaa”. si politistul se uita, da din cap si-si reia statul impasibil cu mana intinsa… iti dai seama prin cate era trecut omul ala?

26 05 2010
VreauUltimulLoc

Jmecheria e ca politistul nu era enervat atunci ;). Eu vorbesc de situatia lu ala de l-a injurat mai mult decat de situatia politistului.

26 05 2010
Crash

la cat stau eu in trafic, sunt omul pe care trebuie sa-l intrebi cum trece peste toate. cu zambetul pe buze inca. dar intr-un episad viitor ca sa tinem atentia treaza. 🙂

27 05 2010
Cristina

De obicei suntem agresivi pentru ca o situatie exterioara starneste anumite conflicte interioare(ale noastre si numai ale noastre). De aceea e f. greu sa stii cum sa reactionezi constient atata timp cat chestiile inconstiente dau navala. De aceea, este foarte util sa ne orientam catre cauza, sa ajungem la sursa ‘durerii’ sa o intelegem si sa o integram in noi insine. E un fel de impacare cu noi insine, o linistire a”nelinistii”=”conflict” interior. Si pentru asta exista multe metode amintite de tine de multe ori in scrierile tale (psihoterapie, autoanaliza, meditatie, rugaciune etc). Ideea este ca de multe ori cauza nu este in exterior si de aceea ne suparam pe noi insine, adesea ne pedepsim, pentru reactionam mult mai puternic si necontrolat la o chestie pe care ulterior o masuram ca fiind minora in comparatie cu reactia noastra. Nu cred ca exista o reteta de genul ‘Uite eu asa fac, incearca vei reusi si tu”. Trebuie sa te preocupe, sa te observi si intotdeauna sa faci conexiuni cu chestii „personale” care te-au dus la reactia respectiva astfel incat data viitoare sa poti sa faci fata mai bine unui conflict similar. N-ai observat ca sunt conflicte pe care le poti trata mai calm si altele care pur si simplu te fac sa dai in clocot? ei, asta insemna ca in genul acela de conflict sunt niste afecte puternice care sigur au legaturi si radacini adanci in tine. Spor!

27 05 2010
VreauUltimulLoc

Pana aici am ajuns si eu 😀 de aici in colo e teren virgin.

27 05 2010
candyyshop

cica Prozacul ajuta; il incerc si eu cand mi se termina reteta de Xanax

27 05 2010
VreauUltimulLoc

singurele retete pe care le folosesc sunt alea din cartea de bucate :)).

Ps: Xantax e un fel de Xena dar barbat cum ar veni hercule?

29 05 2010
tony

Pai sunt foarte bune instinctele pe care am ajuns sa le avem ca rasa umana. E bine ca te enervezi, don’t fight it. Ai si motive.
Ce ma oftica astia care vor sa isi reorganizeze ei reactiile.. sa upgradeze ei omul care zace in interiorul lor.
Mai bine asculti tu de instincte si faci conform lor decat sa incerci toata viata sa ti le educi.. pt ca n-ai sa reusesti, poate doar sa le gestionezi dubios.
Da, oamenii se enerveaza si e ok sa se enerveze, si asta ne caracterizeaza pe toti, si toti suntem expusi la a face lucruri pe care sa le regretam mai tarziu..
..si ce?

30 05 2010
VreauUltimulLoc

Sunt bune dar când le folosești tu pe ele nu când te controlează ele pe tine.
Nu e o problemă în general dacă faci lucruri regretabile totul e să nu fie foarte regretabile.
Să pierzi oameni dragi sau să ajungi la bulău sau sau sau… sunt câteva rezultate pe care nu cred că vrei să le riști vreodată.

1 06 2010
K.

Hm…cand nu vreau sa-i ranesc…injur agresiv rau, dar nu chiar pe subiect. Astfel eliberez tensiunea acumulata si deviez discutia pe un mai tarziu mai relaxat. Prefer sa-i las cu gura cascata pe moment, decat sa spun ceva cu repercursiuni grave. Bine, strategia asta functioneaza doar la cativa care ma cunosc bine, nu o aplic la oricare. Altfel, mai dau si eu cu bata in balta.

10 06 2010
Autocontrol « VreauUltimulLoc

[…] PDRTJS_settings_23834_post_893 = { "id" : "23834", "unique_id" : "wp-post-893", "title" : "Autocontrol", "item_id" : "_post_893", "permalink" : "http%3A%2F%2Fvreauultimulloc.wordpress.com%2F2010%2F06%2F10%2Fautocontrol%2F" } Postul ăsta poate fi considerat o continuare la acesta. […]

Lasă un răspuns

