La coadă

2 03 2010

Context:

Sâmbătă dimineața, la CEC-ul de pe bulevardul unirii singurul deschis în weekend. O singură caserie deschisă, 30 de persoane la coadă timp mediu de satisfacere a clientului  (impropriu spus, ca în general se plateau amenzi, rate, taxe)  5-15 minute.

Personaje:

eu cu “grasa” mea să plătim o taxă de pașaport, câțiva oameni cu copii mici după ei (așa se educă răbdarea) și restul plus una care-i și întrece.

Eu ca veșnic personaj principal al povestirilor mele începusem să mă gândesc cum să evit coada, cum să fac să treaca timpul mai repede, cum să mă exteriorizez că nu îmi convine situația. Apoi într-un moment de revelație mă gândesc (printre înjurături) bă da cum o fi să fii ăla de la ghișeu. Apoi realizez că asta e situația și nu o pot schimba așa că măcar să nu mă enervez, oricum oamenii care erau acolo la momentul respectiv nu erau dușmanii mei erau acolo să mă ajute.

Bun, trec eu din starea de angry mob la zen. Accept că o să o ard static la coadă 2 ore în ziua de sâmbătă că doar a fost alegerea mea să plătesc atunci taxa.  Mă așez relaxat în sinele meu și mă țiu de monoloage interioare în așteptarea minunii. Privind la restul confrațiilor ce mă înconjurau, le simțeam dracii crescând în progresie geometrică. Normal că neavând încotro să năvălească probabil că se centrau pe amărâtul de la ghișeu și lentoarea aparentă a modului său de operare.

Eu fiind programator de soft economic înțeleg ce înseamnă operarea în genul ăsta de programe așa că bănuiesc cam care e situația reală. Analizând, gândurile mele la intrare, observ că probabil bietul om care era acolo să ne servească pe noi, că nu am putut să ajungem în timpul săptămanii, mai era și asaltat de un foc continu de energii negative. Așa că din spirit de compasiune îi trimit niște gânduri bune și scuzele de rigoare pentru că la început i-am zis două, inerțial așa. Plus că mă gândeam că să nu îi strice aștia imprimanta cu blestemele lor :D.

Nu apuc să mă felicit pentru schimbarea creștinească de atitudine când ia foc una. Aia de v-am spus că îi și întrece.

Personaj mitologic cunoscut de toată lumea sub titlul de femeie isterică. Bă și începe asta să facă acolo răscoală, că ce e nesimțirea asta, că de ce nu mai se dă drumul la o casă. Că să sune cineva să vina cineva că ea nu mai suportă etc. Cu nu va e rușine cu d-astea, cășunase pe o femeie care nu știu ce trebăluia acolo după pârleaz, dar nu la ghișeu. Nu mai se liniștea și tot se uita în dreapta și în stânga după suport moral. Mă rog până la urmă nu știu ce a încercat a mea să o calmeze fără succese reale. Mai stăm noi la coadă ca vitele placide, când vine aia, ținta vociferărilor la calculatorul de la ghișeu să se uite la ceva. Rahat, treburi interne bănuiesc.

A luat iar foc creștina cu sindrom premestrual. Deja o făcea pe aia nesimțită cu argumente de genul uite că știi să umbli la calculator de ce nu mai deschizi un ghișeu și așa mai departe. Când surprize, surprize gloata amărâtă în loc să se alăture lapidarii iată că se opuse.

Au sărit oamenii de la codă cu gura pe ea că să termine cu scandalul, că deranjează oamenii aia care ne serveau și că nu a forțat-o nimeni să vină azi dacă nu dorește. În 1000 de ani nu m-aș fi așteptat la așa reacție. Si nu unu ci mai mulți din care unii erau mult mai în spate ca ea la coadă. Uite mă că se poate să fim și civilizați și raționali.

Normal că faptul că erau așa puține ghișee deschise e frustrant dar na poate că de acolo vin dobânzile mai mici oricum nu a striga la angajați e soluția de rezolvare, că oamenii ăia nu au nici o vină. Bănuiesc că sunt alte soluții și pârghii de a crește calitatea serviciilor. Oricum eu am simțit pe pielea mea ce înseamnă să îți schimbi modul de percepere de la nerăbdare și revoltă la acceptarea situației. Plus că am avut și contra exemplu, pe doamna care și-a pierdut cumpătul. Nu mi s-a părut că ieșirea ei i-a folosit la ceva, din contră părea mult mai nefericită. Nu în ultimul rând am fost plăcut surprins de faptul că majoritatea au înțeles situația și au acceptat-o ca atare cu maturitate

Acțiuni

Information

9 responses

2 03 2010
arogantkid

In situatia pe care ai descris-o tu ai dreptate, nu prea are rost sa te enervezi. decat pe soarta, sau pe tine ca ai ramas la coada desi ai vazut situatia si n-ai ajuns ieri in romania ca sa zici ca nu puteai sa evaluezi totul dintr-un ochi asa. Dar problema cu astia din banci e ca de obicei au si o mega-scarba pe fata si in tonul vocii, de au noroc ca ii desparte geamul ala securizat de restul ,ca de nu primeau pumni, apoi baie de flegme faceau zilnic. si daca lumea in general e obisnuita ca la toate ghiseele (in afara de cele ale serviciilor de telefonie mobila unde te pupa unde vrei si unde nu vrei daca esti client nou sau daca vrei sa reziliezi) sa fie tratati cu o atitudine de genul asta, atunci e inteles de ce au unii aleg sa se revolte, presupunerea lor ca e vina celui de la casa fiind adevarata cu o probabilitate destul de mare. Acum isteria nu-si are rostul, ca nu rezolva nimic si nu grabea ritmul cozii, si nici nu era directorul banii la ghiseu ca sa zici ca e vina lui…
Dar una peste alta… e ok sa presupui ca persoana de la ghiseu din acuza careia astepti atat e o pitipoanca sau grasa nenorocita care abia isi taraie curu de la pc la imprimanta si inapoi si mai si ia cate un telefon personal in care discuta despre mancare cu tanti maria in timp ce-ti face tie transferuri destul de importante dintr-un cont in altul sau date importante in cazul carora daca e o singura cifra gresita cam trebuie sa iei totul de la inceput…

2 03 2010
VreauUltimulLoc

Era un barbat la 45 de ani care nu parea ca ar corespunde descrieri tale deci nu e ok sa presupui. Omul era venit acolo la munca sa faca treba pentru care era platit (chiar nu se ridica de pe scaun si parea relativ capabil)si care nu implica injurii de la oamenii care stateu la coada.
Orice organizatie de acest gen are niste cheltuieli si niste venituri, daca lasam deoparte rautatile venite din reflex ne dam seama ca mai multe ghisee deschise inseamna costuri mai mari. Costuri mari se reflecta in servicii scumpe sau taxe mari cand e vorba de stat.
In alta ordine de idei a injura pe omul care te ajuta mi se pare anormal, cum anormal e sa o faca cu mutre acre.

2 03 2010
arogantkid

Din nou… am inceput comentariul prin a aproba ca in situatia pe care ai expus-o pastrarea calmului e cea mai buna solutie. Dar nici nu poti sa ai rabdare asa cum incerci sa sustii in orice situatie in care ai de-a face cu prostia si nesimtirea pe care e foarte probabil sa o intalnesti la majoritatea ghiseelor din romania. Vorbeam de probabilitati si cred ca esti de acord cu mine ca de atatia ani si dupa atatea experiente neplacute oamenii s-au saturat. Nu cred ca pleca multi de acasa spre banca sau orice alt loc unde stiu ca vor intalni un ghisu cu gandul „Ba baiatule! Sa vezi ce show fac eu azi la banca!”

3 03 2010
VreauUltimulLoc

Nu sigur ca nu, iesirea femeii a fost de disperare dar o disperare inutila. Cum probabilistic vorbind te vei mai lovi de cozi si nesimtire inca ani buni mai bine cauti sa iti menajezi nervii.

Ps: nu trebuie sa ignori totusi ca si oamenii de la ghiseu se lovesc de nesimtirea clinetilor. Iar asta se intampla zilnic 8 ore cred ca intelegi de ce au mutre acre. E un cerc vicios poti sa astepti sa se opreasca de la ei unde stresul e mult mai mare sau sa incepi tu iesirea din el.

3 03 2010
arogantkid

Nu vreau sa par contra tot sau sa para ca trebuie sa dau eu o replica la orice, dar… oamenii de la ghisee sunt platiti sa faca o anumita treaba si de asemenea sunt amenintati cu sanctionarea in cazul in care reactiile lor sunt diferite fata de cele recomandate de politica institutiei. Problema e ca in unele institutii nu-si aduce nimeni aminte. Omul care sta in fata ghiseului vine acolo sa plateasca ceva… el plateste de asemeni si pentru un serviciu… si se asteapta sa fie tratat ca atare. Lucratorul de la ghiseu nu face munca pro bono acolo deci ar trebui sa respecte faptul ca din activitatea respectiva isi intretine viata. Iar daca nu-i convine poate sa plece oricand. Deci cercul ar fi vicios in adevaratul sens al cuvantului daca ar exista un raport de echvalenta intre situatiile celor doi.
Stiu mai multi oameni care lucreaza in call center de exemplu. In timpul serviciului sunt injurati crunt de cel putin cativa americani idioti pe zi. Dar nu au voie sa le raspunda in vreun fel sau sa le inchida telefonul si nici sa aiba un ton care sa deranjeze clientul pentru ca la 3 astfel de incidente sunt concediati.

3 03 2010
Mihneea

Imi place observatia ca doamna „care-i si intrece” parea si mai nefericita dupa incident. Am observat lucrul asta… Ca starea in care „te asezi” determina starea in care vei fi peste cateva momente. Daca iti asumi calmul (nu fara efort, stiu), vei pleca dintr-o scena cu potential exploziv… meditand si scriind un articol interesant, dar nici nervos si nici cu ziua stricata. Daca insa te lasi prada furiei, inevitabil nu vei gasi satisfactie pentru ca cineva ti se va opune (sau, oricum, nu ai voie sa-ti dai drumul la draci asa cum ai vrea) si atunci nu-ti raman decat imensa iritare si amintirea ca nu stiu cati oameni ti-au sarit in cap, desi poate pe moment ai dat glas si frustrarii lor… Unde-i castigul?

Cat despre cei de la ghiseu – sunt in primul rand oameni. Oare ei nu au fost cel putin tentati sa se enerveze cand a sunat ceasul sambata dimineata (dupa o saptamana de munca!) sa-i trimita iarasi in spatele geamului securizat? (securizat, dar nu si impotriva tensiunii de la coada, sunt convinsa)…

4 03 2010
VreauUltimulLoc

Nu vreau sa ma gandesc care sunt efectele energeticii negative in care lucreaza acesti oamenii in fiecare zi. Eu cred ca ei sunt un fel de eroi anonimi.

6 03 2010
kaos

Problemele se rezolva usor astfel:

1. sambata nu se lucreaza; asta e sclavie si se intampla dar in Romania;
2. Vaca aia care tipa e prima care refuza o oferta de card de debit, virarea salariului pe el si plata diferitelor obligatii online (in fine, pentru taxe statul prefera oamei angajati in locul unui soft – de aia e ineficient si supraincarcat); in mod cert i-a luat lu’ fie-sa sau lu’ fi-su un comp pe care sa-si piarda timpul aiurea…
3. Bancile & CEC sa bage mana in buzunar pentru softuri simple si eficiente si pentru hard-uri performante (cam 80% din timp se pierde din cauza asta); in afara de tehnica IT de la Raiffeisen, toate, dar toate bancile din Romania au softuri greoaie si incete…
4. Simplificarea nomenclatorului de taxe

7 03 2010
VreauUltimulLoc

Soluțiile sunt foarte bune si presiuniile in aceste directii ar fi foarte eficiente. Asta e un mod de a rezolva o situatie cu cap, mai ramane sa avem si instrumentele sociale necesare pentru a actiona sau sa le inventam daca nu sunt. Atunci cred ca am vedea ca si in Romania exista destui oameni cu simt civic care sa sprijine astfel de actiuni.

Lasă un răspuns

