Fericirea stare sau senzație?

25 11 2009

Cred că am greșit puțin cu ce am scris aici, de fapt nu ca efecte căt ca și cauze.

Purtam o discuție la o bere cu cineva și din vorba în vorbă, i-am pus întrebarea:

Ce vrei tu mă de la viață?

Să fiu fericit.

M-a șocat rapiditatea și corectitudinea răspunsului.

În momentul acela m-a lovit o idee nastrușnică. Dacă fericirea nu e o stare? Daca ea e de fapt o senzație. E un raspuns al sistemului nostru senzorial, spiritual/mental să zicem.

Așa cum simți căldură placută când stai la 30 de grade, poate că fericirea este senzația pe care o ai când cândești în direcția corectă. Dacă aș fi eu cel care a creat omul i-aș lăsa un sinstem de reglare și al minții. De ce nu ar fi ăsta fericire-nefericire.

Propun un joc interactiv. Să gasim o demonstrație pro sau contra, de fapt să cautăm împreună.

Vrem sa demonstrăm sau sa negăm urmatoarea idee. Fericirea este senzația pe care o simțim când avem un mod de gândire în acord cu să zicem o direcție pozitivă. Poate fi dorința divină, sistem de autoreglare al planetei, nu ma intereseaza exact natura lui, poate fi religioasă exoterica, spirituala, provocata de mediu fizic. Orice idee e binevenita.

Fac eu primul pas încercând o demonstrație pro și una contra.

1.Pro

Orice dorința ne-am împlini ne duce pentru un timp foarte scurt in zona de fericire, în schimb există oameni care spun că se pot menține pe o perioadă lungă în stare de fericire prin meditație, rugăciune sau prin privirea cu iubire a tot ce îi înconjoară.

De asemenea poți simții fericirea când admiri ceva frumos și nefericire când nutrești gânduri de răzbunare. Pare că linia unei gândiri pozitive are ca rezultat senzația de fericire.

2.Contra

Când te îmbeți ești pentru momente scurte fericit. Îmbătatul nu pare ceva pozitiv. Deci fericirea poate fi atinsă și prin stimularea simturilor fizice, și poate să ne indice o direcție negativă.

Contra demonstratiei contra aș aduce urmatoarele argumente. Dupa fericirea de natura fizică urmează echilibrare prin nefericire fizică, mahmureala. Menținerea pe perioade lungi în starea de beție te îmbolnăvește, deci natural se încearcă desprinderea noastra din starile artificiale de fericire.

Acțiuni

Information

28 responses

25 11 2009
carmen

eu zic asa: nu e senzatie. e stare. si este direct proportionala cu satisfacerea nevoilor, din piramida lu’ maslow.

25 11 2009
VreauUltimulLoc

Pai daca e asa de ce tot concepem noi nevoi? Si daca e asa de ce de exemplu regii nu atingeau fericirea perfecta?

25 11 2009
Jorjette

Eu una cred că e şi stare şi senzaţie. De ce trebuie să le separăm?
Hai să-ţi dau un exemplu- este personal (ştiu că nu e vorba de sex în acest articol :)).
În momentul în care eu ajung la orgasm- mă manifest în două moduri în acelaşi timp:
1. reacţiile fizice binecunoscute unui orgasm
2. ceea ce eu numesc orgasm psihic- este o stare de beatitudine, de înălţare, care la mine se manifestă prin râs şi stare de bine, care se prelungeşte mult după actul sexual în sine.

Deci, de ce trebuie să le separăm? Fericirea e o stare şi mai multe senzaţii în acelaşi timp. Poate nu putem să le observă în acelaşi timp, dar ele există.

Iar de chestia cu îmbătatul, eşti fericit? Eu m-am îmbătat doar de vreo 2 ori, dar nu-mi amintesc să fi fost fericită, ci doar mimam o fericire , ceea ce nu e acelaşi lucru…nu pentru mine.

25 11 2009
VreauUltimulLoc

Ceea ce spui tu implica doua aspecte.
Primul placere fizica, e vorba de stimularea simturilor si nu implica fericire.

Si a doua starea de fericire dupa orgasm poate sa fie rezultatul faptului ca ai facut sex cu persoana pe care o iubesti. Practic e rezultatul manifestarii gandurilor de iubire fata de partener.
Daca ai mai avut si alti parteneri de sex pe care nu i-ai iubit dar iti placeau probabil ca stii ca a doua manifestare nu apare mereu. Multa lumea nu experimenteaza decat placerea fizica, care eu nu cred ca e fericire.
Deci inca raman la ideea ca fericirea poate sa fie senzatia avertizatoare ca esti pe calea cea buna.

25 11 2009
Jorjette

Era o comparaţie, nu era vorba de fericire…

26 11 2009
VreauUltimulLoc

Te-am suparat?

26 11 2009
Jorjette

Să mă superi? Cu ce? Vroiam să ştii că nu pot să descriu fericirea…nu în cuvinte…sunt prea puţine şi fără de înţeles…
… cuvintele nu spun nici măcar o zecime din ceea ce simţim, aşa că mi se pare uneori ilogic să încercăm să le găsim sensul logic. Iubire, fericire, libertate, sunt cuvinte care sunt şi vor fi mereu interpretate, fiecare le dă o altă valoare, în funcţie de ce trăieşte, de ceea ce îşi doreşte de la viaţă, în funcţie de valori şi aşa mai departe.

Nici o discuţie, nici o părere sau orice altceva din partea altcuiva nu mă poate supăra, aşa că keep on talking…:)) Don t worry, be happy :)…că tot e vorba de fericire…:

26 11 2009
VreauUltimulLoc

Aici cred ca e si un beneficiu.
Pentru ca, daca fericirea e semnul ca facem ce trebuie atunci ne putem ghida dupa ea, si puteam sa ne mentinem mai usor in acesta stare.
Daca fericirea este o stare care pare destul de greu de prins inseamna ca nu putem face nimic, decat sa ne bucuram de apartiile ei pur intamplatoare.

25 11 2009
Porcusorul Radioactiv

Pentru mine fericirea e sinonima cu multumirea de a face sau experimenta anumite lucruri care sunt in concordanta cu aspiratiile tale. Si indraznesc sa spun ca e de natura chimica. Cum organismul e o complicata masinarie bio-chimica ( asta incluzand creierul ), in momentul cand faci sau experimentezi ceva „placut” se elibereaza endorfine. Care iti dau starea de „fericire”. That’s all. Nu trebuie sa cautam explicatii complicate.

25 11 2009
carmen

pai cautam nevoi noi, ori ca sa fim continuu in starea aia de alergare dupa fericire, ori ca compensam noile nevoi cu vechile nevoi pe care nu le puteam implini. aa, si si de unde stii tu ca regii nu erau fericiti? si presupunand ca ai dreptate, nu erau fericiti pentru ca tot muritori sint si piramida lu’ maslow li se aplica si lor. si dragostea de ex, nu vine la pachet cu coroana.

bat campii, evident.

de unde sa stiu eu ce e fericirea?

25 11 2009
VreauUltimulLoc

Atunci cum oamenii pot fi fericiti in situatii aparent nefericite?
Daca ar fi vorba de reactie chimica nu ar trebui sa ne faca pe toti fericiti aceleasi lucruri?
Cum poate cineva sa fie fericit cand face ceva artistic ce simt ii e gadilat? Uneori artisitc poate sa nu insemne frumos, ci doar creatie.
Sunt sigur ca nu o sa putem gasi raspunsul clar la intrebarea ridicata dar e interesant sa vedem daca tine teoria la putina cercetare.

26 11 2009
Porcusorul Radioactiv

„Daca ar fi vorba de reactie chimica nu ar trebui sa ne faca pe toti fericiti aceleasi lucruri?”

Nicidecum. Fericirea este data de reactia chimica, dar reactia in sine este declansata de stimuli diferiti de la om la om. Mie de exemplu imi place sa bricolez ore intregi cand am timp, si asta ma multumeste si imi da o stare de bine. Altii au alte placeri.

26 11 2009
VreauUltimulLoc

Nu m-am exprimat bine ai dreptate.
Dar ceva chimic cum poate fi general din nimic?
Care e motivul pentru „imi place sa?” Cand e vorba de ceva ce nu stimuleaza simturile fizice?
Nu stiu un exemplu poate ca nu exista dar parca as simti ca poate exista. Ceva de genul satisfacatie not materiala :D.

26 11 2009
Porcuşorul Radioactiv

Nu stiu sa dau nici eu un exemplu, desi e o intrebare foarte buna ” de ce imi place sa?”. Habar n-am de ce ne plac chestiile sau nu ne plac si de ce unora le plac aceleasi lucruri care altora nu le plac. Doar zic ca fericirea e de fapt raspunsul chimic la un stimul „placut”.

Dar am observat o chestie interesanta: personal, nu ma simt mai fericit daca imi cumpar un TV LCD de 2 metri, dar ma simt extraordinar daca pot sa merg o saptamana cu cortul in spate pe munte. Chestie de gust.

27 11 2009
Jorjette

Deci, când ne întâlnim pe undeva cu cortul? :d

26 11 2009
Sufletel Pierdut

Fericirea este orice senzatie de multumire, dupa parerea mea. In schimb ea dureaza foarte putin, sau noi nu stim sa o depistam. De exemplu, o persoana obtine job-ul dorit, este fericit, dar in scurt timp se gandeste ca poate e prea mult pentru el, poate nu va face fata, si imediat starea de fericire se evapora luand locul stari de ingrijorare, de gandire. Simplu, noi nu descoperim fericirea in lucruri mici, mereu vrem mai mult si mai mult. Nu suntem fericiti la fericirea altora, ci ne gandim” ia uite vecinul meu ce fericit e, as vrea si eu sa fiu la fel, dar am o gramada de griji.” Nu suntem fericiti cand ne gandim ca suntem sanatosi, ca orice problema are si o rezolvare. Nu ne bucuram ca parintii nostri sunt bine, ca traiesc, ne gandim ca ” ce bine ar fi fost ca parintii mei sa fi avut bani multi” . E un exemplu. Nu suntem fericiti cand avem bani cat sa traim modest, am vrea mereu mai mult, sa traim ca altii care au mai mult ca noi.
Parerea mea este ca noi nu descopim fericirea si mereu o inlocuim cu pesimism. Pur si simplu nu traim clipa.

26 11 2009
VreauUltimulLoc

Sau poate ca dupa ce iei slujba si devi fericit, incepi sa fii orgolios si sa privesti cu aroganta pe cei „inferiori” tie. Moment in care incepi sa exprimentezi tot ofelul de situatii deranjate care te arunca in starea de nefericire.

26 11 2009
Sufletel Pierdut

Asta cu „Fereste-te de prostul care se ajunge”, e o alta problema. 🙂

26 11 2009
Sufletel Pierdut

Da, nu stiu daca m-am facut inteleasa. Vad aici in comentarii diferite pareri, legate de chimie si asa mai departe. Nu contest, nu am habar, nu ma pricep, insa ce vreau eu sa spun este: cu totii suntem fericiti dar nu ne dam seama de asta.
Cum este prietenul tau care spune „Vreau sa fiu fericit!”. Pai ce inseamna la el fericirea? Ar fi fericit daca i s-ar intampla ce? De unde stie el ca nu e fericit? Aici intervine problema. Daca ar analiza situatia ar descoperi ca este fericit. Ca are o slujba, are parinti, are prieteni in jurul lui, samd.
Un simplu cersetor care sta pe strada ce are? Nu are nimic…doar speranta ca o sa fie mai bine poate candva. Deci, si el ar putea fi fericit. Sunt altii intr-o situatie jalnica…nu ma mai lungesc cu exemple, ptr ca ar fi foarte multe de spus. Deci, sa nu ne plangem, sa fim fericiti, ptr ca altii doar viseaza la ce avem noi, iar noi nu apreciem.

26 11 2009
VreauUltimulLoc

Poate ca fericirea inseamna sa accepti situatia in care esti, sau poate ca inseamna sa gandesti corect si situatia va devini acceptabila.
E o usoara noanta, dar daca am intelege-o cred ca ar fi mai usor de atins (fericirea).

27 11 2009
Outlaw

1)Variatia starilor genereaza cauze si prin urmare efecte;2)variatia cauzelor genereaza efecte si prin urmare stari;3)variatia efectelor genereaza stari si prin urmare cauze..concluzia este:atat timp cat functioneaza legea cauzalitatii ne vom invartii in jurul cozi.Nu incercati sa dati definiti fericirea,ea nu este decat o captura de stare care nu o putem mentine ..evident..iar repetarea definitiei sale nu duce la ea.Automotivarea uneori poate aduce lucruri bune eu o consider o masturbare.

27 11 2009
VreauUltimulLoc

Si vrei sa renunt la placerea analizei doar pentru ca e evident ca nu va duce nicaieri?
Masturbarea e ceva rau :-o?

27 11 2009
loculdoi

hehehe… vezi tu masturbarea poate fi sursa placerii doar cand abuzezi de ea cu masura si ma refer aici la ambele laturi fizica/mentala insa si asa nu te duce (constient vorbind) doar catre o stare intermediara fericirii as spune tristete/penibil. Se spune ca exercitiul e mama invataturii si aici ma refer la a exersa „acel ceva” care doar sa-ti declanseze starea de bine insa fara sa te constientizeze in asa masura incat sa cuantifici penibilul starii de dupa. Altfe, se spune mereu ca cea mai buna e tigara de dupa insa ca nefumator cred ca dusul de dinainte precum si somnul de dupa e relaxarea/fericirea/uitarea totala. „violul” e rau sau bun? stiu fete care au orgasm doar daca abuzezi de ele.

27 11 2009
VreauUltimulLoc

Orice lucru e bun cu masura, si la vremea lui masturbarea nu face exceptie.

Acele fete cred eu ca au alte probleme, care necesita ajutorul unui terapeut.
Inteleg sa te excite o partida mai dura, dar sa nu te poti simti bine altfel, cred ca denota o trauma.

27 11 2009
loculdoi

ce moale ai devenit asa dintr-o data. Te credeam om neserios.

29 11 2009
VreauUltimulLoc

Nu glumesc decat cu lucrurile care sunt grave pentru mine ;).

30 11 2009
loculdoi

atunci cum se face ca „glumesti” in jurul felatiei ca rosesc gandind ca si eu pot scrie asa ca tine? Vrei si parca nu ai da. Da, ai putea sa … insa mai tot timpul te crezi in intimitate cand de fapt nu-i decat refulare.

15 12 2009
Fericirea stare sau senzație? « VreauUltimulLoc

[…] cu ce am scris aici, de fapt nu ca efecte căt ca și cauze. Purtam o discuție la o bere cu … […] Uni Ego / Fericirea stare sau senzație? « […]

Lasă un răspuns

