Datul cu părerea.

19 10 2009

În ce măsură avem „dreptul” să ne dăm cu părerea despre lucruri pe care nu le-am experimentat niciodată?

Datul cu parerea este un sport național, cred că ne este imprimat în codul genetic. De altfel este privit și ca un drept legitim al fiecărui individ. Eu personal cred că uneori este percepută această acțiune cvasi-inovensivă ca fiind un fel de medicament contra stres.

Voi analiza în continuare cateva aspecte alea emiteri de părerei neavizate.

1. Când tu spui ceva despre un anume lucru înseamnă că tu crezi acele aspecte. Repetându-le des altor oameni ți le întipărești mai puternic în subconștient și le dai puterea de adevar.

2.Când tu împrăștii astfel de informații în jurul tău, tu alături de alte persoane care fac accelași lucru creați o iluzie de adevar în jurul acelor informații neverificate.

Practic amplifici puterea acelor afirmații pentru tine și cei din jur.

Acum există mai multe tipuri de subiecte care de regulă scapă unei investigații proprii.

De exemplu , nu trebuie să încerci ca să iți dai seama că nu e bine să sari în fântână.

Pe de altă parte laudarea unui regim de slăbit chiar dacă l-ai încercat nu e recomandabilă. Un regim de slabit pe lângă faptul că nu se va preta tuturor mai are și implicații pe termen mediu pe care poate că nu ai apucat să le simți. Astfel că și dacă tu l-ai încercat, promovându-l le poți face rău altora.

Alt tip de dat cu parerea ce nu e așa de inofensiv este cel despre orice legat de medicamente și modul lor de administrare. Nu se iau atibiotice că ți-a zis vecina ca ei i-a trecut boala.

Orice opinie legată de estetic, ce nu face distincție clară ca e personală, este cel puțin fără sens dacă nu chiar nocivă.

Depășesc exemplele alese și consider orice afirmație pe care nu ai verificat-o, și care nu este de o simplitate trivială pentru a nu necesita verificarea.

Cum poți să fii sigur că părerea ta e bună când tu nici măcar nu ai încercat o situație. Poate că nu ar conta dacă părerea ta e bună sau nu, dar când o împraști în jur tu îi dai toată veridicitatea pe care ai construit-o în jurul afirmațiilor tale în decursul timpului. Astfel un om cu o aura de corectitudine mai puternică va avea mai mult succes la a răspândi o informație ce poate că nu e în acord cu crezurile personale.

Până la urmă aici e aspectul cel mai nefast. Eu nu încerc să ajut acum pe cineva care minte intenționat ci pe cineva care spune ceva ce ar putea să fie disonant cu credințele proprii. Încerc să împing spre moderație în afirmații. Cuvintele pot avea multă forță, ele pot influența pe cei din jur în moduri greu de anticipat. Nu e datoria noastră să ne asumam creditul pentru efectul lor. Dar dacă obișnuiești să faci asta trebuie să fii prudent la ce spui, pentru a te feri de viitoare procese de conștiință.

Exemplul final, de fapt nu e final e primordial. Prin postul ăsta dezvolt o idee pe care mi-a data de cineva într-o discuție anterioară, dar subiectul era offtopic acolo.

Poți spune că te dezgustă oamenii atât de beți încât își pierd controlul. E o afirmație corectă, dacă ai baut și tu până ai ajuns în această situație.

În schimb când spui, eu niciodată nu am băut. Care mai e sensul cuvintelor tale? Tu nu ai vazut decât raul din alcool dar emiți o judecată despre întreaga situație. Deși afirmația în sine ar putea să fie corectă ea nu e documentată deci nu are valoarea. Poate ca dacă te-ai îmbăta o dată rau ai privi apoi cu înțelegere pe alții sau poate nu.

Ideea e ca, dacă nu ai înțeles un fenomen, și te declari total împotriva acestei experiențe (o opține proprie și foarte de aplaudat) atunci nu trasa judecăți asupra lui. Nu au nici o valoare nici măcar nu sunt alea tale. Sunt cuvinte înșirate pe „hârtie”.

Plecând de la lucruri mărunte ajungem să dezvoltăm o neglijență în vorbire, credem că a vorbi despre ceva nu aduce cu sine nici un nivel de responsabilitate.

Ce nu am voie să imi dau cu părerea despre ceva ce nu am testat?

Corect ar fi să nu vorbești despre ceva ce nu ai încercat, că nici opinia ta așa zisă personală nu există, e doar o impresie a ta despre cum ai reacționa.

Anunțuri

Acțiuni

Information

17 responses

19 10 2009
Porcusorul Radioactiv

Corect pana la un punct. Nu poti/trebuie sa incerci neaparat orice pe lumea asta ca sa-ti dai cu parerea despre chestia aia. De exemplu n-as astepta sa ajung un drogat ca sa spun celorlalti ca nu e bine sa ti-o tragi in vena. Sau sa incerc sa imi tai venele pe lung ca sa le spun ca nu e sanatos sa te sinucizi.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Pai asta am spus-o si eu ca eliminam situatiile foarte clare cum ar fi cele enumerate de tine si aia cu fantana spusa de mine.

19 10 2009
jorjette

True! Ideea este că de multe ori avem nevoie şi de confirmarea celor din jur pentru a fi mai siguri pe ceea ce spunem.
Cât despre a face ceea ce auzi, cred că mulţi fac asta: unii din disperare ( cazul retetelor de slăbit, a medicamentelor). Cei care apeleaza la ceea ce spun ceilalti sunt cei ce se lasa foarte usor manipulati, care la un moment dat s-ar putea arunca si in fantana.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Nu extremele sunt periculoase cat aspectele discutabile si care permit multe interpretari, mai ales care vin cu un factor de reactie personala la situatie.

Nu poti sa spui ca a te indragosti e bine sau rau ca asa ai citit si ti-a zis cineva, pana nu experimentezi tu nu are nici un sens sa vb despre asta.

19 10 2009
jorjette

Eu una cred că nu pot să spun în primul rând despre ceva că este bun sau rău. Pur şi simplu este.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Si spunand ca ceva doar este inseaman sa nu ai nici o parere. Altii sar sa aiba fara sa il inteleaga.

19 10 2009
femeiadeservici

eu zic ca mai rau e sa tii un monolog in fata cuiva care doar te aproba dand din cap..macar gresit sau nu, isi da si el cu parerea.Nu te gandi totusi la cei ce le place sa se aude vorbind si zic orice doar de amoru’ artei.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

La ce ajuta o parere gresita?

19 10 2009
jorjette

Păi de ce să dezaprobi pe cineva?Ceea ce spune poate i propriul său adevăr. Există foarte multe lucruri pe care le auzim şi nu ştim dacă sunt adevărate sdau nu, deoarece există foarte multe posibilităţi. De exemplu, cin epoate să bage mâna în foc că tot ceea ce spune istoria este adevărat? Aşa că eu cred că fiecare are dreptul la o proprie părere.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Jorjette esti de acord cu mine ca pentru a avea o parre concreta despre o experienta complexa e nevoie sa treci prin ea?
Altfel nu e parerea ta e doar iluzie. O masca ce iti inchipui tu ca te-ar prinde. Ne surprindem destul de des facand lucruri care spuneam ca nu o sa le facem nicand si unele ne mai si plac. De ce continuam sa credem ca putem avea o opinie obiectiva despre aspecte pe care nu le-am incercat macar?

19 10 2009
Octi

Problema nu sunt neaparat cei care-si dau cu parerea aiurea, ci acei oameni care-i asculta si nu ii intreaba macar un argument. De ce cred ei ca e asa si nu invers. Pt ca oamenii iau lucrurile asa cum sunt, nu le judeca.

19 10 2009
Ade

ma, eu cred ca…

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Tu esti si mai credincioasa asa de fel, asa ca e de inteles :).

19 10 2009
Octi

interesanta opinie, Ade 😀

19 10 2009
Mauricia

Conditia este sa stii. Unii stiu fara sa experimenteze direct. Altii nu stiu, desi experimenteaza.

19 10 2009
VreauUltimulLoc

Da, ai dreptate dar nu sunt de acord cu tine :)).

24 10 2009
Efectele durerii « VreauUltimulLoc

[…] e o confirmare la postul anterior cu datul cu părerea. Până nu experimentezi nu știi cum reacționezi și cum percepi o situație complexă. De […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: