Lenea

24 09 2009

LENE = Stare a celui care nu vrea, nu doreşte sau nu-i place să muncească; lenevie; trândăvie

Asta ar fi o definiţia din dex. Acum de aici fiecare înţelege ce vrea şi foloseşte cuvântul în modul propriu.

Personal eu cred ca nu există lene, nu ca stare unitara ce o putem generaliza asupra mai multor indivizi în situaţii diferite. De cele mai multe ori pică sub auspiciile lenii câteva semne exterioare ale unor cauze interioare sunt destul de diferite.

Când îți este lene să faci ceva ar putea să fie foarte bine o problemă de ordin medical. De exemplu, anuminte lipsuri din organism dau stări de apatie. Sau o proasta alimentație combinată cu o lipsă de somn te poate face să fii obosit, atunci ai nevoie de odihnă. Nu cred că se mai poate numi lene. De altfel e doar o reacție de avertizare, protecție a organismului. Ce ar fi bine să fie luat în seama nu etichetata ca și comportament neadecvat.

De asemenea poate să iți fie lene să faci lecțiile dar să fii foarte dispus să joci un fotbal. Nu cred ca poți fi catalogat ca leneș ca preferi sa alergi 10 km în loc de a face un exercitiu pe care îl găsești plictisitor. Extinzând această situație poți să nu fii dispus să faci X lucruri pentru ca tu ai dori activ să faci Y lucruri.

Atunci o altă persoană (să îi zicem nemernicul manipulator) vrea să te convingă să faci acțiunea x. În cruciada ei pentru a salva lumea (de fapt pentru a-și împlinii scopurile egoiste) va apela la acest cuvânt fără sens „lene”. Astfel va aduce în discuție tot felul de argumente istorice, lenea fiind privita ca un lucur negativ. Nu e decât o încercare abilă e a ne deturna de la alegerile impuse de liberul nostru arbitru. Face asta apeland la constiința noastră formata în copilarie. Când ne-a spus mama prima oara că dacă nu ne facem lecțiile nu suntem copii buni.

Deci cuvântul lene este un termen, folosit abil spre a atinge coarda sensibilă, el este menit să ne  mobilizeze forțele în scopuri exterioare nouă. Povestea lungă spusă pe scurt, e un instrument de sclavie.

Ar mai fi un context în care se folosește cuvântul lene. Să desemneze starea când nu ai chef să faci nimic, stai degeaba, cum ar spune un observator din afară. Cum poate să identifice un observator dinafară că tu stai degeaba?

În primul rând, marea majoritate a oamenilor când stau se gândesc. Ori a gandi e o acțiune și poate să fie și o muncă. Nu contează exact la ce te gândești. Este invazia cea mai perversă a altcuiva în intimitatea ta, să se lege de momentele când ești picat pe gânduri. Practic nu mai vrea sclavia ta fizica vrea și înrobirea ta mentală răpindu-ți momentele de introspecție.

Analizând pe cei care reusesc să stea fără să se gandească, în stari meditative, practic nu le putem spune că sunt leneși. Atunci Budha ar fi cel mai leneș om de pe pamânt și totuși din lenea lui nu se poate spune ca nu a ieșit nimic bun. Întoarcere de situție, ce ar scoate lenea din gramada de stari negative și ar poziționa-o fix în varful piramidei stărilor pozitive.

Deci ceea ce ni se aruncă în ochi ca fiind lene nici macar nu este o stare a noastra. Este o stare în care ne observa cei care încearcă să ne manipuleze, într-o direcție considerată de ei mai potrivită. Acțiune condamnabilă din orice poziție (manipularea vreau să zic).

Eu consider că alegerea ta pentru ați petrece un anumit moment din viață îți aparține în totalitate. Nu exista lene există 1000 de motive pentru care tu alegi să nu faci ce vrea altcineva. Si nu toți trebuie să avem slujbe de director nu toți trebuie să fiim invățați, curați sau sătului. Este o alegere personală care ar trebui să ni se respecte, fără a se încerca tot felul de tehnici de manipulare, a noastra spre binele nostru.

Eu zic că, dacă e să mor, să mor din lene decât de altceva. E o luptă mică împotriva unei sclavii parșive care ne atacă până și în cele mai intime colțuri ale vieții nostre. Gest cu atât mai sarboasă cu cât e întreprins de oameni care nu dispune de suficientă tărie pentru a ne obliga.

Moarte sclaviei, să stergem cuvantul lene din dicționar. Pași mici…

Acțiuni

Information

15 responses

24 09 2009
volent

dom’le , asa nu se poate. mneata-mi citesti gandurile? ca ieri voriam sa scriu la mine cat de mult imi place „povestea unui om lenes” , insa de lene nu am scris:). hai ca acu’ ma puca sa „cetesc pe baltag” le talica aici ce zici despre lene:)

24 09 2009
volent

ce-ai bre’ cu lenea? da ce o hulesti asa si o prigonesti? da ce nu o iei exact as acum este dumnaei? si anume o stare de puturosenie draguta? si vorbesti atata despre ea….eu aleg sa o traiesc:)..sau ea ma alege pe mine?

24 09 2009
VreauUltimulLoc

Pai vezi tu volent ca eu nu am nimic cu lenea, decat ca nu exista. Tu alegi sa faci ce vrei iar altii te catalogheaza ca esti lenesa ca nu faci ce vor ei. Ori corect e sa faci ce vrei tu, ca tu faci ;).

24 09 2009
Cristescu Bogdan

Bun articol, chiar la început mă pregăteam să completez cu ceva, pe parcurs ai atins şi ideea mea, desigur cu alte cuvinte.

Îmi amintesc de lenea din copilărie, era altfel decât cea de acum. Cea din copilărie se regăseşte mult în descrierea ta, dar cea de acum este diferită. Eram leneş în compilărie în mintea familiei şi uneori la profesorii de la şcoală, dar acum ei nu mai sunt şi continui să par leneş pentru prietena mea, eventual pentru diferiţi angajatori, unii alţii mă abordează diferit acum cu lenea din viziunea lor.

Este important cum anume ne manifestăm noi alături de această etichetare şi nu ceea ce spune dexul despre ea. Dacă dragostea şi iubirea trece peste această etichetare, nimeni nu va suferi şi nu va fi atins dur pe suflet cu o reacţie urâcioasă pe baza acestei etichetări.

Îmi place să cred că lenea, libertatea de a trăi momentele cum vrem, şi responsabilităţile ce ne revin din partea societăţii sunt strâns legate între ele, şi ne arată fiecăruia locul unde suntem, ce facem, ce oameni avem în jur, şi practic ne oferă o viziune a unei realităţi manifestate diferit comparativ cu propriile noastre atitudini şi activităţi.

Felicitări pentru abordare, fiecare copil ar trebui făcut să înţeleagă care e treaba cu lenea, pentru că mulţi suferă în interior, şi poate îi marchează mai târziu. Mă voi gândi la mine mai mult pe ideea asta, pentru că de mic am fost un lenes pentru mulţi, acum că unii nu mai ştiu de mine şi de ce fac, nu mai pot spune că sunt leneş, deşi în continuare fac ce vreau, când vreau, cât vreau şi cum vreau, şi ei nu mai ştiu asta că nu îi las eu să vadă … poate dacă ar afla, ar spune iar că sunt leneş deşi sunt fericit, liniştit, împăcat cu mine, relaxat, fără griji şi fără probleme banale …

24 09 2009
Vanda Lizeh

incurcam „mi-e lene” cu „n-am chef sa fac asta, asta sau asta si vreau sa ma lasati in pace”… genu de atitudine de weekend. 🙂

24 09 2009
Cristescu Bogdan

Am vrut să spun şi eu chestia cu încurcatul înţelesului, dar mi-am dat seama că nu încurc decât eu, şi atunci am tăcut. Vanda, tu încurci, nu altcineva, adică nu vorbi în numele meu sau a altuia că nu se cuvine.

24 09 2009
Vanda Lizeh

ok, atunci inlocuieste „incurcam” cu „incurc”. Cine mai e cu mine? Daca suntem mai multi, e ok sa folosesc si pluralul 😀 (si ca sa fie cu totul corect, o sa specific si „unii dintre noi”)
gata, total „politically correct”

24 09 2009
VreauUltimulLoc

Nu va luati la harta.
Vanda din ce inteleg eu Bogdan a incercat sa sublinieze o idee, si anume ca de multe ori vorbim asa la plural cand de fapt sunt lucruri centrice persoanei nostre. Nu atat ca le punem in carca altora, cat ca nu realizam ca de fapt sunt notiuni ce nu au relevanta decat privite din interior. Cred ca e vorba de un principiu pe care el incearca sa il adopte si anume de a vorbi doar in numele sau si de a isi asuma maxima responsabilitate doar pentru faptele sale fara a judeca pe cei din jur.
Nu te speria ca nu m-am prins eu de asta doar din comentariul asta am mai citit la el pe blog.
Si da, cum a redactat comentariul pare ca ar fi fost putin acid, dar intrucat a spus ca si el a gandit prima oara la fel rezulta ca nu era o critica la persoana ta ci o subliniere a unui principiu.

Ma scuzati ca m-am bagat dar, in caz ca am dreptate, ar fi pacat sa va contraziceti fara sa aveti nimic de impartit :).
Daca nu am inteles corect faceti ce vreti :)) ca eu acord libertate de manifestare totala tuturor. Tot asa din principiu filozofic si respect pentru persoana fiecaruia.

24 09 2009
Adriana

Si cum ramane cu vorba aia, pe care eu (ca sa nu generalizez) o folosesc din cand in cand: „ma fute-o lene”
Daca nici asta nu exista, am pus-o… 😀

Just kidding. Eu nu vorbesc asa. Pe bune. Zau. Mno… numa’ din cand in cand…

24 09 2009
VreauUltimulLoc

Cand te fute-o lene e ca si cum esti obiectul actiunii nu subiectul. Deci nu a vina ta esti o victima si trebuie sa fii tratat cu atentie si delicatete. :-*.

24 09 2009
Cristescu Bogdan

Mulţumesc pentru completare, şi da am fost puţin acid, probabil dacă nu eram reuşeam să explic mai detaliat, probabil tratam idea precum ai făcut-o tu în completare. Ce ai înţeles tu e perfect valabil raportat la ceea ce subtil am vrut să punctez eu. Deci, Vanda nu a greşit, e alegerea ei, eu nu am criticat-o, doar că am evidenţiat că atitudinea ei nu este prezentă doar acum, doar aici.
Dacă ar fi să port o discuţie cu dânsa cu siguranţă se vor regosi astfel de generalităţi care abordate de mine ca şi exterior ei, le observ strict aparţinând ei, descrise de propria ei existenţă ca şi manifestare a conştiinţei sale, a intelectului şi multe altele. Toţi ne lovim de astfel de momente uneori, pentru că este un tipar vechi, este mai uşor să generalizăm, este mai uşor să exteriorizăm orientarea noastră , pentru că oarecum la baza stă o necesitate subtilă de apreciere, de legătură „corectă” cu şi faţă de exteriorul nostru.
Ceea ce se întâmplă cu o astfel de generalizare, trebuie să ne facă să privim lucrurile în deplina lor acţiune. Nu înseamnă să te gândeşti la ce spui sau când spui, o vei face subtil, dar este o evoluţie pentru că va fi ca orice altă activitate învăţată de tine. Te educi singur prin atenţia pe care ţi-o acorzi. Orice faci este important dar mai important este să fii conştient de ceea ce faci.
Eu am terminat cu generalităţile, am terminat cu a crede că mai este cineva care gândeşte exact la fel. Poate unii ca Vanda ar spune că se găsesc asemănări, şi o afirmaţie de genul „cine mai e cu mine” îţi poate arăta cine are asemănările, totuşi cineva ca mine poate distinge deosebirile, iar să împărtăşim acelaşi punct de vedere nu înseamnă că oricând poti vorbi în numele tuturor cu speranţa că cineva va fi de părere cu tine. În fiecare clipă eşti doar tu, ceilalţi nu contează. Asta trebuie să realizezi când te referi la ceva ce ţine de tine, dar ai speranţa că se mai regăseşte şi în altcineva …

24 09 2009
unknown

Sunt perfect de acord cu ce-ai scris aici,chiar daca pana acum nu m-am gandit f serios la treaba asta.Nu-mi trecea si mie prin cap cand eram in 1-4 sa le zic parinitilor ca de fapt n-am chef sa fac un amarat de exercitiu si as prefera sa stau in cap.Eram de acord cu ei cand ziceau ca sunt lenes:)).Eh,asta e.

24 09 2009
nicky99ro

Eu chiar nu stiu ce inseamna LENEA. Eu merg pe principiul „Nu lasa pe maine ce poti face azi, lasa pe poimaine, ca poate uiti si nu mai faci nimic.”

24 09 2009
jorjette

Pentru mine lenea Înseamnă două lucruri: atunci când nu fac ceva pentru că nu simt că ar trebui să fac acest lucru ( nu mi se potriveşte, atunci când cineva încarcă să mă manipuleze şi nu vreau), sau atunci când nu fac nimic pentru că nu e momentul (adică nu încerc să forţez lucrurile să se întâmple- atunci când sunt nesigură, probabil e mai bine să aştept). Pentru mine nu are acelaţi înţeles ca în Dex- nu e trândăvie, e o stare care are ceva de „spus”, mie personal.

26 09 2009
Porcusorul Radioactiv

Pentru mine lenea se rezuma la : „cum sa fac sa nu fac”. Adica sa fac, dar o treaba de 2 zile s-o fac in 2 ore. Calitate, nu cantitate.

Lasă un răspuns

